Ügyfeleink sokszor kérdezik tőlünk, hogy érdemes-e kiszervezni az IT fejlesztést vagy sem? Legyen-e belső fejlesztői csapat, netán legyen külső és belső csapat is, vagy kizárólag külsős csapattal oldják meg a fejlesztési feladataikat?

Mielőtt megválaszolnánk a kérdést, vegyük sorra, mire van szükség egy fejlesztői csapat kialakításához és fenntartásához!

  • Munkaerő (Architekt, BA, PO, PM, SM, Dev, DevOps, QA)
  • Kiváló toborzás
  • Extra figyelem HR részről, figyelni a kívánságaikat
  • Erős employer branding
  • Kihívás, érdeklődés fenntartása
  • Képzések, új technológiák, workshopok
  • Agilis szemlélet, rugalmas munkavégzés
  • Mentorálás

Ez bizony nem kevés. Tapasztalataink alapján 10 fős fejlesztői csapatlétszám alatt egészen nehezen tud hosszútávon jól működni a fenti pontok megvalósítása. Nagy a fluktuáció, folyamatos a cserélődés és nincs meg sokszor a kihívás sem.

Mikor lehet Onsite tartani a fejlesztést?

  • Amennyiben legalább 15-30 fejlesztőnyi kapacitás van, ekkor már van lehetőség jól diverzifikálni az egyes szerepeket és az egymás közötti tudásmegosztásra is van idő
  • Amennyiben nem csak tervezés és megvalósítás, hanem folyamatos üzemeltetés is tervben van, tehát hosszú távú feladatokban gondolkodunk
  • Amennyiben van elegendő költségkeretünk fenntartani külön HR részt az IT területre, beleértve a toborzási, munkaerő közvetítési költségeket
  • Amennyiben van lehetőség új technológiák adaptálására, ami fent tudja tartani a folyamatos kihívást
  • Amennyiben meg tudjuk oldani a junior kollégák mentorálását
  • Amennyiben van kapacitás megfelelő fejlesztési folyamatok kialakítására, devops kultúra bevezetésére

Ezek manapság szinte alapkövetelménynek számítanak egy fejlesztő munkája során. Ha ezek nincsenek meg hamar sérülni fog a rendszer és a fluktuáció áldozatai leszünk. Ez oda vezet, hogy a projekt akadozik, új emberek betanítása időt vesz igénybe – már ha egyáltalán belátható időn belül találunk utánpótlást. Ezzel a fejlesztési idő növekszik, a bérköltségek pörögnek, a fejlesztésünk minősége pedig kérdéses.

Mikor és miért érdemes kiszervezni a fejlesztésünket?

  • Amennyiben biztonságra törekszünk és folyamatosan fix erőforrást szeretnénk, kikerülve a fluktuációs veszélyeket
  • Amennyiben technológiailag és csapatkultúrában motivált szakembereket szeretnénk
  • Amennyiben ki szeretnénk kerülni az IT toborzás, munkaerő megtartás kihívásait
  • Amennyiben szeretnénk a technológiai stacket szélesíteni, illetve gyorsan integrálni ezt a csapatunkba
  • Amennyiben már kész folyamatokkal, agilis kultúrában, illetve devops szemléletben szeretnénk a fejlesztési feladatainkat kivitelezni

Ezek értelmében érdemes átgondolni, hogy melyikre essen a választás. A költség oldal tekintetében összességében, ha minden aspektusát  – toborzás, kiválasztás, HR oldal, képzések, fluktuáció, infrastruktúra, employer branding, mentorálás – figyelembe vesszük, a kiszervezés kedvezőbb megoldásnak számít, még ha rövid távú költségei magasabbnak is tűnnek. Ügyfeleink és saját tapasztalataink is azt erősítik meg, hogy a kiszervezés számít a legtöbb esetben a jobb hosszútávú megoldásnak.