2018 decemberében indult útjára a San Diego Tech Hub, egy olyan kezdeményezés, amely a környékbeli IT szakemberek összehozásáért jött létre. A Stylers Group alapítója, Tiszavölgyi Péter egyike a közösség megálmodóinak, az elmúlt egy évről mesélt most nekünk.

Beszélnél az alapítás történetéről? Miért szerettél volna részt venni ebben?

A kezdetek kapcsán mindenképpen fontos kiemelni azt, hogy a környéken, San Diego északi részén korábban nem igazán volt olyan nagyobb tech közösség, amely mindenkit összefogott volna, inkább kisebb csoportok működtek. Ez többek között annak köszönhető, hogy az elmúlt pár évben hirtelen nőtt meg itt a technológiai jelenlét, számos cég költözött ide vagy éppen nyitott irodát itt is. Sokan érezték egy ilyen közösség hiányát, nekünk is feltűnt ez, mert gyakran északabbra, más városokba kellett járnunk, ha valamilyen meetupon részt szerettünk volna venni. A San Diego Tech Hub alapítása Claude Jones nevéhez fűződik, ő volt az, aki több mint egy éve, 2018 decemberében egy meetingen megfogalmazta egy helyi tech közösség elindításának gondolatát. Ezen a találkozón akkor még csak 20 ember vett részt, de ezután hirtelen növekedésnek indult a létszám, igazi sikertörténetnek érezzük ezt, hiszen egy év alatt közel 3000 aktív tagunk lett.

A legelejétől belefolytam a szervezésbe, mert azonosulni tudtam azzal az iránnyal, amelyet a kezdeményezés képvisel. Nagyon tetszett, hogy egy olyan összetartó IT közösség létrehozása és erősítése a cél, amelyen belül mind segíthetünk egymásnak, és nem számít az sem, hogy honnan jöttél, milyen nemzetiségű vagy, mit csinálsz, egyszerűen csak az a lényeg, hogy legyél jó ember, oszd meg a tudásod és próbálj segíteni a többieknek.

Milyen érzés nézni, hogy ilyen gyorsan fejlődik a közösség?

Jó látni a sikereket –  pont tegnap előtt és tegnap volt egy-egy rendezvényünk, amelyeken nagyon jól lemérhető volt a fejlődés. Előbbi a szokásos havi Tech Hub meeting volt, amelyen már 230-an vettünk részt, utóbbi pedig a Tech Talks név alatt futó, szintén állandó (ezentúl negyedévente esedékes) rendezvényünk, amelyen pedig 150 körül volt a résztvevők száma. Nagyon jó érzés, hogy olyasmit csinálunk, ami valóban hasznos, mert az itteni embereknek igénye van egy ilyen tech közösségre, amely a hasonló gondolkodású embereket össze tudja hozni.

Van olyan konkrétabb célja, missziója a San Diego Tech Hubnak, amelyet kiemelnél?

Úgy érzem, egy kicsit mindenkinek más, de persze összességében a fő cél mindenképpen az, hogy segítsük egymást mindannyian. Van erre egy nagyon jó mondás, “a rising tide lifts all boats”, ami magyarul szó szerint lefordítva azt jelenti, hogy a dagály az összes hajót megemeli; azaz ha segítünk egymásnak, és ezáltal mindenkinek jobb lesz, akkor nem csak  az egyes embernek lesz jobb  de saját magunknak is. Tehát leginkább az a San Diego Tech Hub missziója, hogy toljuk egymást előre, használjuk egymás szolgáltatásait lokálisan, mert ettől az összes itteni cégnek és csoportnak jobb lesz.

Emellett van a közösségnek a támogató (social good) jellege is, vagyis odafigyelünk arra, hogy támogassuk azokat, akik nálunk hátrányosabb helyzetben vannak valamilyen szempontból. Például rengeteg középkorú vagy idősebb ember veszíti el a munkáját, mivel a robotok kiváltják a munkavégzés 70%-át – nekik úgy segítünk, hogy felnőttképzéseket szervezünk, mert mindeközben rengeteg új munka születik adminisztrációval, adatbevitellel kapcsolatban, amelyet ők is meg tudnak tanulni. A fiataloknak olyan tech képzéseket indítunk, ahol megtanulhatnak fejleszteni, de van programunk álláskeresőknek, startupoknak, kisvállalkozásoknak is, ahol például ingyenes konzultációt biztosítunk számukra, ha valamiben útmutatásra lenne szükségük. Volt nemrég egy olyan párhetes rendezvényünk gyerekeknek (13-15 éves korosztály), ahol egy saját, képzeletbeli startupot hozhattak létre, majd prezentálták, hogyan működik ez a kis cég, one-pagert írtak, bemutatták, hogyan kommunikálnának a befektetőkkel, stb.

Alapvetően ennek a sok programnak és eseménynek mind az a célja, hogy segítsük egymást, legyen egy olyan össztartó  és befogadó tech közösség, amelyhez bárki tud segítségért, tanácsért fordulni – és látom, hogy ez működik.

Te hogyan kapcsolódsz a San Diego Tech Hubhoz, milyen feladatokat látsz el?

Egyike vagyok az alapító tagoknak, hatan vagyunk jelenleg a vezetőségben, és az én feladatom a technológiai tanácsadás. Arra figyelek, hogy a lehető legjobb technológiai megoldásokat használjuk például egy weblap üzemeltetése vagy az adatbázis összehúzása során, illetve hogy olyan rendezvényeket szervezzünk, amelyek “techesebbek”. Nyilván ezek mellett igazából mindennel foglalkozom, egy ilyen ún. startupnál még nem különíthető el, hogy valaki csak ezért vagy azért felel. Mind a hatan foglalkozunk mindennel, és persze az egy nagy közös feladatunk, hogy a Tech Hubot a lehető legjobban össztartsuk. Szerencsére ez nagyon könnyű, mert maga a közösség is nagyon jó. Sokan megkeresnek minket, hogy szeretnének valahogyan segíteni, úgyhogy inkább azt nehezebb kitalálni, hogyan vonjunk be minél több embert minél hasznosabban.

A honlapon láttam, hogy sok önkéntessel dolgoztok együtt – ez hogyan működik?

A legjobb példa erre talán a különböző programok szervezése, ezek során többen a saját szabadidejükből, erőforrásaikból áldoznak arra, hogy valamilyen formában egy rendezvénybe besegítsenek. Az Open Source Saturday eseményünk így indult el, mert az egyik szokásos Tech Hub meetingünkön volt egy résztvevő, aki felajánlott egy általa működtetett maker labet az Open Source Saturday helyszínének, másnap pedig már meg is tarthatták az első alkalmat, és azóta minden héten van, lassan 10 hónapja. Tehát ennyire önszerveződő ez a közösség.

A Mentorship Connect egymás segítségének egy kicsit rendszerezettebb módja, itt önkéntesek jelentkeznek, ha van valamilyen tudásuk, amelyet szívesen megosztanának, illetve idejük is akad rá (akár csak heti 2 óra). Őket kötjük össze azokkal, akiknek valamilyen területen szükségük van mentorálásra – és persze ez akár oda-vissza is működhet.

Van valami, amiben mostanában tudtatok fejlődni?

Igen, például már sokkal szervezettebbek a rendszeres eseményeink. Előző évben inkább státuszt tartottunk a havi meetingek során, ahol elmondtuk, milyen fejlemények voltak a Tech Hubban, stb. Idén ezt átalakítjuk, már most előre tudjuk az egész éves programtervet, meghatároztunk minden témát, amiről beszélni szeretnénk. A státusz mellett ezentúl minden hónapban egy-egy komolyabb témára fókuszálunk, előadásokat, kisebb workshopokat is beépítünk ezekkel kapcsolatban, illetve lesz networking és a végén egy happy hour jellegű levezetés is, amikor az egyik támogatónk sörfőzdéjébe vonulunk át egy kötetlenebb beszélgetésre.

Nekünk, a vezetőség tagjainak továbbra is az az egyik legfontosabb feladatunk, hogy a megfelelő helyekre eljuttassuk ezeknek a programoknak a hírét, illetve hogy szponzorokat találjunk, hogy anyagilag is tudjuk támogatni a közösség működését és fejlődését.