Business Coaching a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) meghatározása szerint:
A professzionális coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a magánéletében, akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik. A coaching folyamat során az ügyfél elmélyíti tudását, növeli teljesítményét, és mindezek eredményeként javul az életminősége.
A laikus azonban jogosan teheti fel a kérdést, ugyan miben tud nekem segíteni egy kívülálló, ismeretlen, hogy mind magánéletben mind a munkahelyemen jobban teljesítsek.
Helgával a Braining Hub trénerével beszélgettem.
Munkakeresés során sokan elhanyagolják a soft skill készségek fontosságát. Megemlítik az önéletrajzba, hogy csapatjátékos, motivált és ezzel le is van tudva. Pedig vállalati szinten a jelöltek egy-egy interjú során komoly készségmérő tesztekkel néznek szembe.
Jelenlegi tréning folyamatunk három csoportos foglalkozásból és egy személyes beszélgetésből áll, amely eredményeként a hallgatók egy soft skill portfóliót kapnak. Ez a portfólió nemcsak önismereti szinten hasznos, de a kiválasztási folyamatban is segítséget nyújt a HR számára. Partnerektől érkező folyamatos visszajelzések megerősítettek minket abban, hogy hasznos és fontos a csoportos tréningek szakmai képzésben való integrálása.
Az első alkalom bemutatkozásról szól, a hallgatók leírják elvárásaikat, félelmeiket a folyamattal kapcsolatban, és ezt végig is beszéljük illetve előtérbe kerül, hogy ki hol tart most, hogyan került ide a karrierváltás közelébe, és hova szeretne néhány év múlva eljutni. Mindenki kitűz egy célt, amit a foglalkozások eredményeként szeretne elérni. Számunkra két fontos cél van, az egyik, hogy hallgatóink nagyobb önismeretre tegyenek szert, ezáltal fejlesszék magukat, másrészt hogy felkészítsük őket a képzést követő állásinterjúkra.
De mi is történik a gyakorlatban?
A foglalkozások egymásra épülnek és maximum 10 fős csoportokat alakítunk ki.
A második alkalom már egy intenzívebb hat órás tréninget jelent, ahol a hallgatók kitöltenek egy személyiségtesztet, amit kiértékelnek és bemutatnak. Leggyakrabban az a meglepő számukra, hogy egy viszonylag egyszerű teszt eredménye is pontosan tükrözi a személyes kvalitásokat.
Tovább haladva a csapatmunka dinamikája kerül előtérbe és szituációkon keresztül gyakoroljuk a csapaton belüli kommunikációt és feladatok leosztását. Megismerik, hogy miként reagálnak a változásokra illetve, hogyan képesek érvényesíteni saját akaratukat, valamint, hogyan tudnak együttműködni, alkalmazkodni a csapat elképzeléseihez. Beszélgetünk arról, hogy szerintük egy szoftverfejlesztőnek milyen készségekkel kell rendelkeznie, mindezt vizualizációs feladatokon keresztül.
A harmadik csoportos alkalom témája pedig a kiválasztási folyamat, és az interjúra való felkészülés. Egyik hallgató HR-est képviseli másik pedig a jelöltet. Valós, igazi frontális kérdések is előkerülnek, megpróbáljuk kizökkenteni az interjú alanyt. Megnézzük, melyek azok a kérdések amik rendszeresen megjelennek, és hogyan lehetne rá felkészülni.
Egy sikeres felvételhez elengedhetetlen a jó önéletrajz, de itt kicsit másként használjuk, ugyanis mindenki 5 évre előre vetítve fogalmazza meg, hogy hova szeretne eljutni, és azt is megnézzük mely lépések vezettek idáig, hogyan lett a szoftverfejlesztői hivatás a szenvedélye.
A csoportos foglalkozáson tapasztaltak során szinte teljes mértékben körvonalazódnak az egyéni portfóliók. Lezárásként egy személyes beszélgetés nyújt visszaigazolást és megerősítést a hallgatókról. Általában a kezdeti bizalmatlanság hamar átfordul egy nyitott érdeklődés felé és felismerik a hallgatóink is, hogy nemcsak szakmai de soft skill készségeket is lehet és kell fejleszteni és hasznos ismeretként szolgál a későbbi csapatmunkák során.
2017. 05. 05.