Iparág: Pénzügy
Szolgáltatások: Mendix fejlesztés
Helyszínek: Európa
Projekt: 20-40%-kal csökkentette a fejlesztéshez szükséges erőforrásait.

A bankoknak egyszerre kell agilisabbá válniuk, miközben meg kell őrizniük a kockázatkerülő szemléletüket is a folyamatosan változó digitális világban. 2017-ben az ABN AMRO – Hollandia harmadik legnagyobb bankja – gyors alkalmazásfejlesztéssel oldotta meg ezt a kihívást.

„Bankként igyekszünk megtartani az alacsony kockázati profilunkat, így a fejlesztéseink mindig a stabil, biztonságos és megbízható szoftverekre összpontosítottak” – mondta Mark Bus, az ABN AMRO gyors alkalmazásfejlesztési Product Ownere. „Ugyanakkor, akárcsak bármely más szervezetnél, nálunk is óriási az igény az automatizálásra és a digitális megoldásokra.”

Az ABN AMRO a Mendix low-code platformot választotta gyors fejlesztési igényei kielégítésére, így 2022 végére több mint 60 alkalmazást szállított le. Az elmúlt két évben hatalmas előrelépést tettek, és portfóliójukat 150 alkalmazásra bővítették, miközben 2024 végéig azt tervezik, hogy több mint 250 értékesítési és szolgáltatási űrlapot migrálnak a Mendixbe.

A low-code technológiával eltöltött hét évük során az ABN AMRO folyamatosan fejlesztette a Mendixszel kapcsolatos vízióját, hogy lépést tartson az iparági versennyel.

Az átalakulás fejlődést igényel

Az ABN AMRO eredeti elképzelése szerint a Mendix a fejlesztések egy új, agilis és innovatív irányát képviselte volna, azaz az újító, gyorsan alkalmazkodó és kísérletező projektek eszközeként szerepelt volna egy bimodális IT-környezetben.

„Ami az új termékek vagy funkciók gyors fejlesztését vagy tesztelését illeti, ott le voltunk maradva – mondta Benjamin Blaauw, az ABN AMRO fejlesztési automatizálásért felelős vezetője. – Emellett sok árnyék IT-rendszerünk volt, és a Mendix segített abban, hogy ezekből egy kezelt IT-környezetbe lépjünk át.”

A digitális transzformáció kulcsa az, hogy soha ne váljon statikussá. Az ABN AMRO folyamatosan optimalizálta low-code működési modelljét, a megfelelő projektek definiálásától kezdve a skálázható csapat felépítéséig. Bus visszatekintve elismeri, hogy az első Mendix projektjeik – főként a régi rendszerek újjáépítése – nem volt teljes siker. „Úgy gondolom, hogy akkor kezdtünk értéket teremteni, amikor új, zöldmezős fejlesztésbe kezdtünk a Mendix segítségével” – mondta. Az egyik korai példa egy ügyfélértékelő alkalmazás (CASY: Cleint Assessment Sustainability) kifejlesztése, ami az ügyfélkapcsolati menedzsereket feltételes kérdések sorozatán vezeti végig, hogy a fenntarthatóságról szóló beszélgetéseket segítse.

„Erre különösen büszke vagyok, mert ez volt az első projekt, ami igazán beváltotta a gyors alkalmazásfejlesztés ígéretét – mondta Bus. – Az ötlettől az első verzióig mindössze néhány hét telt el, szinte azonnal élesítésre került.”
„Ha visszatekintünk az elmúlt hét év során a Mendix pozicionálására, azt látjuk, hogy teljes mértékben elfogadott szoftverfejlesztési platformmá vált, ami számos üzleti területen támogat különböző felhasználási eseteket.” — Benjamin Blaauw, Fejlesztési Automatizálásért Felelős Vezető

Az egyre növekvő közösség támogatása

Ahogy az új alkalmazások iránti igény nőtt az ABN AMRO-n belül, úgy nőtt a Mendix platformot használó fejlesztők száma is. Az ABN AMRO csapata egészen hamar alkalmazkodott ahhoz, hogy biztosítsa a fejlesztés minőségét és irányítását.

Ma az ABN AMRO Mendix fejlesztői közössége mintegy 100 főt számlál, akik 25 különböző csapatban dolgoznak. „Ebbe beletartoznak azok a csapatok, akik napi szinten a Mendixszel fejlesztenek, illetve azok is, akik csak egy-két alkalmazást építenek ezzel a technológiával” – mondta Bus.

Annak érdekében, hogy ezek a csapatok a lehető leghatékonyabbak legyenek, a központi csapat mindent kezel az adatbázisoktól a bevezetési folyamatokig, így a fejlesztői csapatok az értékteremtésre koncentrálhatnak.

„A Mendix ereje a fejlesztők és az üzleti oldal együttműködésében rejlik. Az ABN AMRO ezt nagyon jól megérti, és erre fókuszál” – mondta Bart Zantingh, a Mendix vezető mérnöke és a központi low-code csapat tagja.

Zantingh és csapata dedikált Yammer és Microsoft Teams csatornákkal, közösségi találkozók és hackathonok szervezésével is ösztönzi az együttműködést. A cél, hogy a Mendix fejlesztők beszélgessenek egymással, tanuljanak egymástól, inspirációt merítsenek és megismerjék az újrahasználható megoldásokat.

„Például a csapatunk olyan modulokat fejleszt, amelyek különböző API-khoz kapcsolódnak, majd ezeket a modulokat az egész szervezeten belül terjesztjük, hogy más csapatok is használhassák őket” – mondta.

„Ösztönözzük a csapatokat arra is, hogy fejlesszék ki saját újrahasználható moduljaikat, majd adják át nekünk, hogy karbantartsuk és terjesszük azokat. Miért találnánk fel újra valamit, ha valaki már feltalálta?”

Az ABN AMRO stratégiai partnerségeket kötött külső fejlesztőcégekkel is, hogy felgyorsítsák a speciális projekteket és külső low-code szakértelmet hozzanak be.

„Ezek a partnerségek rengeteg tapasztalatot hoznak. Külső nézőpontokat hoznak be és segítenek minket abban, hogy átnézzük Mendix implementációnkat, és lássuk, hol tudunk fejlődni, emellett inspirációt meríthetünk más szervezetek platform használatából.” — Bart Zantingh, Vezető Mendix Mérnök

Szoftverek, amelyek támogatják az üzleti stratégiákat

Az ABN AMRO három stratégiai pillér köré építi működését: ügyfélélmény, fenntarthatóság és egy jövőbiztos bank kialakítása.

„Ha megnézzük, hogyan támogatja ezt a Mendix, akkor elsősorban két pillérre összpontosítunk – mondta Blaauw. – Az egyik cél az ügyfélélmény átalakítása, ahol a Mendixet az ügyfelek számára készült értékesítési és szolgáltatási űrlapok fejlesztésére alkalmazzuk. A másik a jövőbiztos bank építése, ahol a Mendix céltechnológiaként segít egyszerűsíteni a rendszereinket és felgyorsítani a fejlesztéseket.”

Az értékesítési és szolgáltatási űrlapok migrációja volt az egyik legnagyobb Mendix projekt az ABN AMRO-n belül. A weboldalukon több száz űrlap található, amiket ügyfelek vagy potenciális ügyfelek használhatnak információk vagy szolgáltatások igénylésére. Ezek az űrlapok évente 2 millió egyedi felhasználót támogatnak.

„Az űrlapok migrációs projektje gyakorlatilag az összes banki részleget érinti, a kiskereskedelmi bankágtól kezdve a vállalati banki szolgáltatásokon át a vagyonkezelésig” – mondta Zantingh.

A projekt 2022-ben indult, és 500 azonosított űrlapot kellett migrálni 2024 végéig. „Több technológiát használunk alkalmazásaink fejlesztésére és folyamataink digitalizálására, az egyik ezek közül a Mendix – mondta Blaauw. – Ha rövid a határidő és gyorsan kell szállítanunk, akkor a Mendix az ideális választás.”

Az ABN AMRO külső szakértő partnert is bevont ebbe a nagyvállalati projektbe.
Az űrlapok migrációs projektje három kulcsfontosságú szakaszban zajlott:

  • Konszolidáció: A csapatnak 500 űrlapot kellett értékelnie különböző komplexitású szinten. Az egyes űrlapok hasznosságának értékelésével végül 310 űrlapot választottak ki, amelyeket újra kellett építeni Mendixben.
  • Komponensek létrehozása: Az egyik fő érv a Mendix mellett az volt, hogy lehetőséget ad újrahasználható építőelemek létrehozására.
  • Migráció: A csapat elkezdte a 310 űrlapnak az újraépítését Mendixben.

„A projekt elején az újrahasználható építőelemek létrehozására összpontosítottunk. Rengeteg újrahasználható komponenst hoztunk létre, és ahogy a migrációba belekezdtünk, még többet fedeztünk fel, így ezek a folyamatok kéz a kézben haladtak” – mondta el a külső szakértő partner, a Stoneworx egyik vezető fejlesztője, Frederique van der Ven. Ez a megközelítés lehetővé teszi az ABN AMRO számára, hogy standardizálja az űrlapokat, és felgyorsítsa az új űrlapok létrehozását a jövőben.

„Az egyik fő előnye annak, hogy a Mendix keretrendszert beállítottuk, hogy a komponálhatóság, vagyis az újrahasználható komponensekből való építkezés szemléletmódját alkalmaztuk.”— Bart Zantingh, Vezető Mendix Mérnök

„Nemcsak azt akartuk, hogy a migráció a lehető legegyszerűbb legyen, hanem azt is, hogy az új űrlapok létrehozása a jövőben valóban könnyű legyen. Nagyon büszke vagyok arra, amit eddig felépítettünk, és hogy sikerült ilyen egyszerűvé tenni a használatát” – mondta Zantingh.

Nagy léptékű banki innováció

Az elmúlt hét év Mendix használatának tükrében az ABN AMRO csapata néhány kulcsfontosságú sikertényezőt azonosított:

Találd meg a megfelelő embereket a low-code csapatod számára, és strukturáld a csapatot fenntartható módon.
Válassz olyan partnereket, akik magasan képzett fejlesztőket tudnak biztosítani, és akiktől a belső csapataid tanulhatnak. Ne álljatok meg a tanulással, mivel a Mendix folyamatosan fejlődik.
Értsd meg, hogy a low-code fejlesztés továbbra is szoftverfejlesztés. Bár gyorsabb, de fontos, hogy jól megalapozott platformot és csapatot építs a hosszú távú érték létrehozásához.

„Az egyik legfontosabb változáskezelési lecke, amit megtanultunk – és még mindig tanulunk – az, hogy időbe telik meggyőzni az embereket arról, hogy a low-code éppolyan jó, mint bármely más fejlesztési nyelv – mondta Blaauw. – Olyan emberekre van szükség a szervezetben, akik lelkesek a low-code iránt, és képviselni tudják a platformot.” Az ABN AMRO csapatában nincs hiány valódi lelkesedésből. Van der Ven, aki Mendix karrierje kezdetén azonnal lenyűgözőnek találta a low-code lehetőségeit, azt mondja, hogy amikor elkezdte felfedezni a technológiát, megdöbbentette, hogy mire képes a low-code.

Zantingh 15 évvel ezelőtt Rotterdamban találkozott először a Mendixszel. Akkor döntötte el, hogy Mendix fejlesztő szeretne lenni. Bus úgy nyilatkozott, hogy még 25 év után is élvezi a munkáját, és azt hobbijának tekinti.

A cég céljai között szerepel, hogy a nagy volumenű folyamataik 90%-át teljesen digitalizálják. Ennek elérésére a csapat folyamatosan keresi az új lehetőségeket a low-code technológia kihasználására. Néhány területen az ABN AMRO már kísérletezhet olyan új technológiákkal, mint például az AI, mindezt egy biztonságos, kontrollált környezetben.

A pénzügyi bűncselekmények észlelésére szolgáló eszközök részeként több olyan Mendix alkalmazás is működik, amelyek az „ismerd meg az ügyfeled” (KYC – Know your customer) értékelésekkel kapcsolatos munkafolyamatokat segítik, az esetek kiosztásától a jelentések elkészítéséig. Egy nemrégiben végzett tesztprojekt sikeresen használta ki a generatív AI lehetőségeit, amely a meglévő adatforrások alapján készített ügyfélprofil-összefoglalókat, majd ezeket a profilokat az ügyiratokhoz hozzáadva felgyorsította az értékelési folyamatot.

„A Mendix víziónk a szervezetünkben az, hogy olyan low-code platformot biztosítsunk, aminek alacsony az üzemeltetési költsége.” – mondta Bus.

„A Mendix lehetőséget ad arra, hogy gyorsan szállítsunk, de amit igazán szeretek benne az az, hogy több mint egy low-code platform. Ez egy ökoszisztéma is – ahol a Mendix, a partnerek és az ügyfelek együtt dolgoznak, mindannyian a közös cél érdekében.” — Mark Bus, Product Owner, gyors alkalmazásfejlesztés

További Mendix projektek – bimodális IT a banki szektorban

Az új termékek, funkciók gyors fejlesztése mellett a másik kiemelt terület, amire a Mendix jelentett megoldást, az árnyék IT-rendszerek felszámolása volt. A 19 000 fős munkaerővel rendelkező ABN AMRO-nál egyre több árnyék IT megoldás jelent meg, ami kockázatot jelent a banki iparág szigorú szabályozási és megfelelési normái szempontjából.

Ehhez az vezetett, hogy a vállalati megoldások iránt megnövekedett igények miatt jelentős IT backlog keletkezett, amit a hagyományos fejlesztési módszerekkel nem tudtak elég gyorsan kezelni. Így több száz árnyék IT megoldás jött létre, amelyek új kihívásokat vagy szabályozási aggályokat vetettek fel, tovább növelve az IT terhelését.

„Ha az IT osztály nem szállítja le a megoldásokat, a vállalati felhasználók maguk fogják megtalálni a módját. Így alakult ki nálunk egy hatalmas portfólió végfelhasználók által fejlesztett alkalmazásokból, bonyolult Excel táblázatokból, MS Access vagy SharePoint megoldásokból és IBM Notes alkalmazásokból. Több száz ilyen volt – és nem vagyunk egyedül ebben a helyzetben, sok banknál még mindig kritikus folyamatok futnak Excel táblázatokon” – emlékszik vissza Bus.

A Gartner bimodális IT koncepciója által inspirálva, Bus és csapata az IT ökoszisztéma átvizsgálásakor arra a következtetésre jutott, hogy a hagyományos fejlesztési platformok, amelyek megbízható rendszereket működtetnek, már le voltak fedve a meglévő Microsoft és IBM megoldásokkal. Az új problémák megoldása és gyorsabb szállítási határidőkkel való kísérletezés volt az a terület, ahol a vállalatnak hiányosságai voltak.

“Utóbbira még nem volt egyértelmű stratégiánk, ez vezetett a rengeteg árnyék IT alkalmazás kialakulásához. Hamar egyértelművé vált, hogy a low-code fog megoldást jelenteni erre a helyzetre” – mondja Bus.

Megnézték a Gartner és Forrester elemzéseit, amelyek kvalitatív és kvantitatív módszertant ötvözve azonosítják a piaci trendeket, és kvadránsokra osztják a piaci szereplőket. A legfrissebb elemzések alapján a jobb felső kvadránsban elhelyezkedő vezető megoldásokra összpontosítottak. „Készítettünk egy low-code szolgáltatói rövidlistát – Betty Blocks, OutSystems és Mendix. Végül a Mendixet választottuk.”

A következő fejlesztéseket hajtották végre a low-code technológiával:

  • Fejlesztettek egy munkafolyamat-automatizálási eszközcsomagot, amit segíti az alkalmazottakat a pénzügyi bűncselekmények megelőzésében és felderítésében. Bár az ABN AMRO egy olyan IT ökoszisztémát alakított ki, amely prioritásként kezeli az ügyfelek és tranzakciók automatikus monitorozását, számos folyamat még mindig emberi interakciót igényel. Még ma is az alkalmazottak 20%-a vesz részt a pénzügyi bűncselekmények felderítésében. Az automatizálás támogatása érdekében a csapat több Mendix alkalmazást is készített, amelyek segítik az adatok összesítését, az esetek kiosztását és az állapotkövetést a felderítési folyamat során.
  • Egy másik fejlesztés, a „Thumbs Up” lehetővé teszi az ABN AMRO alkalmazottai számára, hogy egyszerűen és szórakoztató módon fejezzék ki elismerésüket kollégáik felé. A vállalat a 2020–2021-es kollektív munkaszerződési tárgyalásai során különös hangsúlyt fektetett az alkalmazottak megbecsülésére, mint a szervezeti kultúra része. A „Thumbs Up” alkalmazással a munkatársak kiválaszthatnak egy kis ajándékot az egyik kollégájuk számára, amit egy személyes üzenettel együtt közvetlenül az otthoni címükre küldenek. Az alkalmazás indulása utáni első hat hónapban mintegy 8000 „Thumbs Up” ajándékot küldtek el.

„Ma az ABN AMRO képes kielégíteni a szervezet digitalizáció iránti igényét, miközben ügyel arra, hogy ne veszélyeztesse a rendszerek megbízhatóságát, stabilitását és biztonságát.” – tette hozzá Bus.

Forrás: Mendix