Iparág: Logisztika és szállítmányozás
Szolgáltatások: Mendix fejlesztés
Helyszínek: Európa
Projekt: 30+ alkalmazás készült Mendix-szel

A nemzetközi logisztikai szolgáltató, a Raben Group évente 16 millió szállítmány kezeléséért felel 15 országban.

A Raben egyedi logisztikai megoldásokra specializálódott, szolgáltatásai között szerepel a szerződéses logisztika, a belföldi és nemzetközi disztribúció, a friss élelmiszer szállítás, a tengeri és légi szállítmányozás, valamint az intermodális árufuvarozás.

Óriási végfelhasználói körrel rendelkezik, a kiszolgálás hatékonyságának növelése rugalmas, digitális megoldásokat igényel, amelyek a raktártól a kiszállításig támogatják a folyamatokat. Az új megoldások alkalmazottakhoz és ügyfelekhez való gyors eljuttatása érdekében a Raben 2015-ben egy gyors alkalmazásfejlesztési platformot keresett. A Mendix bevezetése mellett döntöttek, ami segített áthidalni az IT szolgáltatások hiányosságait, és átalakítani az ügyfélút legfontosabb állomásait.

Ma a csapatuk több mint 30 Mendix alkalmazásból álló portfóliót kezel, amelyek támogatják az ellátási lánc különböző folyamatait, beleértve a nyomon követést, az árazást és a rendeléskezelést.

A logisztikai folyamatok átalakítása low-code megoldással

A Raben korábban jellemzően dobozos megoldásokat vásárolt, alapvető rendszereik nagyrészt logisztikai és raktárkezelő kész megoldásokból állnak.

2015-ben az IT csapat felülvizsgálta a meglévő Track and Trace (nyomon követő) rendszerüket, amely merev és országonként eltérő volt. A Raben megvizsgálta a piacon elérhető helyettesítő megoldásokat, de nem találtak olyat, amely megfelelt volna az egyedi igényeiknek.

„Kihívást jelentett eligazodni a különböző országok eltérő szállítási rendszereiben. A cél egy olyan sokoldalú back-office szoftver kialakítása volt, amely különböző elrendezéseket kínál, miközben egységes nézetet biztosít az ügyfelek számára” – mondta Slawomir Pawlak, a Raben informatikai igazgatója. Pawlak több mint 25 éve dolgozik a vállalatnál, így pontosan érti a piac és az ügyfelek kihívásait, amelyekkel az üzlet nap mint nap szembesül.

Amikor megszületett a döntés, hogy házon belül építsék újjá a Track and Trace megoldást, Pawlak és csapata megismerkedett néhány lehetséges low-code platformmal, amelyek alkalmasak lehettek a feladatra.

A Raben többek között a piac vezető megoldásait, a Mendixet és OutSystemset is megvizsgálta. Végül a Mendix platform mellett döntöttek a következő előnyök miatt:

  • Kiemelkedő támogatás és partnerkapcsolatok
  • Kedvező licencelési modell
  • Együttműködési lehetőségek

A Mendix használatával a szükséges megoldások fejlesztésére tudtak összpontosítani anélkül, hogy az ismétlődő feladatok lelassították volna őket.

„A Mendix egy keretrendszert kínál a fejlesztéshez, a teszteléstől egészen a termelésig” – mondta Pawlak.

„A hagyományos fejlesztéshez képest a low-code tanulási görbéje nagyon gyors” – tette hozzá Mikołaj Jankiewicz, a Raben IT csoportvezetője.

„A hagyományos programozás során mindent kezelni kell, az infrastruktúrától kezdve a hálózaton és verziókezelésen át a szerverekig és biztonságig. A Mendix-szel viszont csak arra kell összpontosítanunk, hogyan építsünk megoldásokat. Ez számunkra a legnagyobb előny.”

Az új fejlesztési lehetőséggel és lelkes csapattal a Raben nekilátott első projektjük megvalósításának – ami egy továbbfejlesztett Track and Trace alkalmazás volt az ügyfeleik számára.

Sikeres kezdés

A Raben számára elengedhetetlen, hogy a rendszer pontos nyomon követést biztosítson az ügyfelek számára. A régi Track and Trace verzió nem nyújtott teljes élményt, mivel 15 különböző szállítmányozási rendszert fogott össze.

Az új Track and Trace célja az volt, hogy egységesebb élményt nyújtson az ügyfeleknek anélkül, hogy beavatkozna a back-office rendszerekbe. A Mendix segítségével a csapat mindössze 6 hónap alatt elkészítette az új verziót.

„A Mendix egyszerűvé tette a fejlesztők közötti együttműködést a szervezeten belül. Bevonhattuk az üzleti szakértőket, a UI csapatokat és a marketinget, hogy a végső termék tökéletes legyen” – magyarázta Pawlak. Nyolc év elteltével a Track and Trace továbbra is kulcsfontosságú pont a Raben ügyfélútján, több mint 100 000 felhasználót támogat abban, hogy nyomon követhessék szállítmányaik teljes útját.

Jövőorientált struktúra

Pawlak és csapata számára a Mendixbe való befektetés a low-code technológia melletti hosszú távú elköteleződést is jelentette az egész szervezeten belül.

„Ha egy új technológiát szeretnénk bevezetni, a folyamat évekig eltarthat. Nem akartunk olyan platformot használni, ami csupán kísérleti vagy pilot célokat szolgál. A Mendixet legalább 10 évre választottuk ki” – osztotta meg.

„Az első néhány évben már megtérült a befektetés, ahogy egyre több alkalmazást készítettünk, így azt láttuk, hogy szükség van egy átfogó low-code stratégiára is.” – Slawomir Pawlak / CIO

Jankiewicz megjegyzi, hogy sokan a low-code megoldásokat csak egy célra használható eszközként látják. Ugyanakkor a Raben tapasztalatai szerint a Mendix számos különböző fejlesztési igényük kielégítésében is nagy támogatást jelent, például:

  • Front-end interfészként működik az alapvetőrendszereknél
  • Integrációs közvetítőként szolgál a központi rendszerek vagy adatbázisok között
  • Low-code szolgáltatások, mikroszolgáltatások vagy külső alkalmazások építésével csökkenti az alapvető rendszerek testreszabásának igényét
  • A low-code használat alapos kritériumainak meghatározása mellett a Raben csapata a komponálhatóságra is nagy hangsúlyt fektetett a fejlesztés felgyorsítása érdekében. Ez magában foglalja az újrafelhasználható komponensek, widgetek és dizájnok alkalmazását, mind a Rabenen belül, mind a Mendix Marketplace-ről. Így egy új projekt sosem a nulláról kezdődik, és biztosítja a Raben governance elveinek betartását.

„Amikor először láttam a Mendixet, nagyon lenyűgözött, hogy mennyire erőteljes” – mondta Karol Siejek, a Raben Mendix fejlesztője.

„Soha nem gondoltam volna, hogy a platform ennyire megkönnyíti a gyors fejlesztést és jobb hozzáférést biztosít. Úgy éreztem, hogy semmi sem lehetetlen.”

A stabil platform mellett Pawlak a sikerük jelentős részét az üzleti oldal és IT együttműködés javulásának tulajdonítja a szoftverfejlesztési életciklus során.

„Egy üzleti adminisztrátorokból, kulcsfelhasználókból és még más érintettekből álló csapat összegyűlik, hogy meghatározzák az igényeinket. Belső megbeszéléseket tartanak, storykat írnak, tesztelik az alkalmazásokat, képzik a végfelhasználókat, és számos egyéb feladatot végeznek az igények összegyűjtésén túl is. Ez kiterjed a szűrésre, képzésre, oktatásra, támogatásra és a megoldásaink karbantartására is” – mondta Pawlak.

„Néhány dolog az üzleti felhasználók kezében van, nem csupán az IT-nál. A Mendix használata több mint a szokásos fejlesztés.”

A Raben agilis módszertant alkalmaz, fokozatosan vezeti be az alkalmazásokat, így nagyobb rugalmasságot biztosít az igények módosítására vagy javítására. A felhasználói történetek írása jelentős változást jelentett Olga Zerkowska, a Raben ügyfélszolgálati vezetője és számos Mendix alkalmazás Product Ownere számára.

„Emlékezetes pillanat volt, amikor elemeznem kellett egy lehetséges megoldást annak érdekében, hogy meghatározhassam, melyik lehetőség a legjobb” – mondta Zerkowska.

„A történetek megírása után azonnal megkaphatom az alkalmazás első részét, és láthatom, hogyan működik. Ez lehetőséget adott arra, hogy már a folyamat során reagáljak vagy változtatásokat végezzek.” – Olga Zerkowska / Ügyfélszolgálati vezető

„Minden sprint során egyeztettünk, elemeztünk és további kérdéseket tettünk fel. Ennek köszönhetően elkerültük a hibákat” – tette hozzá.

Az üzleti szereplők bevonása a fejlesztési folyamatba megkönnyítette a csapatok számára a megfelelő megoldási ötletek feltárását, és annak eldöntését, hogy mi kivitelezhető és mi nem.

„Nagyon könnyű együtt dolgozni Mikolajjal, Karollal és a csapattal, mert ha fejleszteni kell valamit, tudom, mi lehetséges” – mondta Bartosz Kolasiński, projektmenedzser.

Zökkenőmentes ügyfélélmény

A Raben 30 low-code alkalmazása bizonyította értékét az üzlet számára, de az igazi varázslat akkor történik, amikor ezek az alkalmazások képesek kölcsönösen együttműködni. Az egységesített ügyfélélmény biztosítása érdekében a Raben 2015-ben kifejlesztette a myRaben portált, amely központosítja a Track and Trace folyamatokat és egyéb önkiszolgáló megoldásokat.

„A Mendix segítségével integrációkat valósíthatunk meg számos belső rendszerünkkel. Ezek integrálva vannak egymással, valamint a szállítmányozási, raktárkezelési, könyvelési, kárügyintézési és rendeléskezelő rendszereinkkel. Számos alkalmazás kényelmesen integrálva van egy CRM adatbázisba, hogy egyetlen felületen jelenítse meg az adatokat az ügyfelek számára” – mondta Pawlak.

„Tudjuk, hogy a versenytársak különböző megoldásokat alkalmaznak az üzlet különböző részein, mindegyik saját hozzáférési ponttal rendelkezik. A myRaben azonban többet kínál ennél.” – Olga Zerkowska / Ügyfélszolgálati vezető

A myRaben portál egyik fontos kiegészítője a myOrder modul. Az alkalmazás egyszerűsíti a rendelésfelvételt azáltal, hogy önkiszolgáló lehetőséget biztosít az ügyfelek számára. Korábban a rendeléseket egyszerű online megoldással vagy e-mailben, telefonon keresztül kellett intézni a cég csapatával.

A MyOrder integrálva van a belső szállítmányozási és raktárkezelési rendszerekkel, valamint Excel feltöltésekkel és dokumentumfeldolgozással, hogy automatizálja a rendelések áramlását a vállalaton belül. „Ez megszünteti a manuális munkát” – mondta Zerkowska.

„Az ügyfelek befolyásolhatják az általuk megadott adatokat. Emellett 24/7-es hozzáférést is kapnak, ami korábban nem volt elérhető számukra.”

A MyOrder naponta 30 000 szállítmányt regisztrál, és biztosítja, hogy az összes ügyfél-regisztrációs adat – felvételi címek, székhely adatok és logisztikai paraméterek – érvényesítve legyenek. Ennek eredményeként lenyűgöző, 100%-os adatpontossági arányt értek el.

Az ügyfelek a rendeléseik véglegesítése előtt egy másik hasznos eszközt is használhatnak, a myOffert – egy alkalmazást, ami egyszerűsíti az árajánlatok készítését. A MyOffer a szállítási adatokból kinyeri az alap adatokat, elkészíti a kalkulációt, majd automatikusan visszaad egy összeget az ügyfél számára.

„Amikor új ügyfelet hozunk a Rabenhez, az ügyfélszolgálati osztály regisztrálja őt, majd leadja a rendelést” – magyarázta Kolasinski. „Az ügyfél először árajánlatot kérhet, majd elfogadhatja azt, és végül leadhatja a rendelését. A folyamat során nyomon követheti a szállítmány állapotát a Track and Trace-en keresztül, megtekintheti a számlákat, és benyújthatja a kárigényeket – mindezt egyetlen portálon, egyetlen belépéssel és felhasználói felületen, ami több alkalmazáshoz kapcsolódik.”

A myRaben megoldáscsomag – Track and Trace, myOrder, myOffer és más alkalmazások – által megvalósított automatizáció és digitalizáció az ügyfelek és az alkalmazottak számára egyaránt előnyös.

„A legfontosabb, hogy ezek az eszközök rengeteg időt spórolnak meg az ügyfélszolgálati osztályunknak”– mondta Kolasinski.

Az önkiszolgáló lehetőségek és a szállítmányok nagyobb átláthatósága csökkenti az ügyféltámogatási csapat terheit, lehetővé téve számukra, hogy az értékteremtő munkára összpontosítsanak.

Bonyolult folyamatok egyszerűsítve

A low-code alkalmazásokkal a Raben növelte működési hatékonyságát, és becsléseik szerint a csapattagok jelentősen több szállítmányt tudnak kezelni személyenként. Az IT és az üzlet is gyorsabban halad előre a Mendix segítségével.

Pawlak megemlíti, hogy az új Mendix fejlesztők 2-3 hónapon belül be tudnak illeszkedni, ami növeli versenyelőnyüket, miközben a megoldások portfóliója folyamatosan fejlődik.

„Ha webfejlesztő, programozó vagy akár üzleti elemző vagy némi IT tudással, könnyen megtaníthatjuk neked a technológiát” – osztotta meg Pawlak.
Nyolcfős Mendix fejlesztői csapatával a Raben több kihívást tud kezelni, valamint az ügyfélélmény is folyamatosan fókuszban tud maradni.

A fejlesztők arról is meséltek, hogy a platform rendelkezésre állása milyen hatással van a fejlesztési ciklusok gyorsítására:

„A legnagyobb előny szerintem az, hogy mindent nagyon rövid idő alatt, kevesebb erőforrással tudunk szállítani. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy valóban növekedjünk” – mondta Siejek.

„Az egész arról szól, hogy ugyanazt a nyelvet beszéljük, így a fejlesztési folyamat intuitív lesz minden érintett számára. A non-IT csapatnak a fejlesztés egyfajta mágikus, bonyolult területnek tűnik. Amit a Mendix megtanított nekünk, az az, hogy hogyan beszéljünk az ő nyelvükön, hogyan csökkentsük a technológiát körülvevő misztikumot, és tegyük hozzáférhetőbbé azt. Ez pedig konkrét üzleti értékre fordítható” – mondta Pawlak.

Az évi 16 millió szállítmány kezelése a low-code segítségével sokkal egyszerűbbé vált. „A myRabennel elért eredményeink egyedülállóak a piacon, és nagyon büszkék vagyunk arra, amit a Mendix segítségével sikerült megvalósítanunk” – zárta le Pawlak.

forrás: Mendix